Tuesday, December 27, 2016

Pentingnya Adab dalam Berbisnes

Teks: Rangkaian Homestay Zulaikha (RHZ)
Foto: Rangkaian Homestay Zulaikha

Anna Homestay, Apartment Palm Court, Tanjung Tokong

Situasi 1:
Seseorang mesej untuk bertanyakan homestay.

Caller: Ni Zulaikha Homestay?
RHZ: Ye betul.
Caller: Nak tanya homestay ni di mana?
RHZ: (Blue tick): baca mesej tapi tak sempat balas kerana mesyuarat bermula.
...

Selang beberapa lama selepas itu.

Caller: Blue tick je? Macam ni baik tak payah meniaga!!!
RHZ: ... (kelu tak terkata apa-apa).

Situasi 2:
Seseorang mesej, juga untuk bertanya tentang tempahan homestay.

Caller: Salam cik, saya *Am, nak tanya tempahan homestay untuk raya nanti.
RHZ: Ye cik Am. Homestay masih kosong. Berapa haribulan ye?
Caller: Tarikhnya dari ... sehingga .... Macam mana dengan deposit ye?
RHZ: Deposit saya ambil RM50 satu malam cik.
Caller: Ok saya confirm untuk booking, nanti selepas bank in deposit saya notify ye.
RHZ: Ok terima kasih banyak-banyak cik Am.
Caller: Sama-sama

...
Selang beberapa hari selepas itu.

Caller: Salam cik Ana, saya dah bank in deposit. Confirm ye.
RHZ: Salam cik Am. Baik, saya block booking calendar untuk cik.

*bukan nama sebenar.

Kesimpulan:

Urusan masing-masing akan jadi mudah andai kedua-dua pihak bertoleransi dan saling hormat-menghormati.
Tidak rugi pun berbudi bahasa, kan?

No comments:

Post a Comment